Kam se podělo „první P“ ?

Základních pět „P“ marketingového mixu snad není ani třeba představovat, takže jen pro pořádek: Produkt + Packaging /obal/ + Price /cena/ + Place /distribuce/ + Promotion /podpora/. Považuji za nutné ještě přidat „šesté P“, neboli Personál, k němuž je nutno se chovat stejně jako ke spotřebiteli. Šesté „P“ představuje jakýsi „Interní Marketing“, kdy produktem jsou pracovní pozice ve firmě a metody práce s jednotlivými „P“ marketingového mixu se využívají úplně stejně jako při marketingové práci s firemním výrobkem.

Přístup marketérů k jednotlivým „P“ marketingového mixu se dnes zdá procházet dramatickou změnou. Troufnu si na základě vlastní zkušenosti tvrdit, že více než 80% času marketéra je dnes věnováno posledním třem „P“ marketingového mixu, zatímco prvním dvěma „P“ maximálnbě 20%. / Od šestého „Personálního P“ zde pro zjednodušení abstrahuji./ Zkuste si sami ve vašem byznyse zmapovat, kolik hodin práce za týden věnuje váš marketing problémům podpory prodeje, reklammních a jiných akcí, distribuce a cen, a kolik samotnému produktu a jeho obalu. Výsledek vás možná bude šokovat, ale nejste v tom sami.

Proč to tak je? A je to tak správně? Namítnete možná, že například cenám je třeba se věnovat maximálně, vždyť v některých kategoriích rychloobrátkového zboží se dnes v České republice prodává více než 50% zboží ve slevových akcích. A využití online prodeje k přímé distribuci a internetových sociálních sítí k naprosto přesně cílené inividuální reklamě je marketingový šlágr dne. Spořebitel je zmaten z přetlaku informací chrlených na něj denodenně zleva i zprava a hlas vaší značky nebo firmy přece musí být v té kakofonii slyšet. Tentýž spotřebitel chce dnes navíc nakupovat kdekoli a kdykoli si zamane. To všechno prostě vede k tomu, že důraz na jednotlivá „P“ marketingového mixu se mění.

Opravdu? Ano, spotřebitel chce nakupovat kdekoli a kdykoli, ale ne cokoli! Kvalita a funkčnost produktu a uznání, potvrzení jejich relevantnosti cílovou skupinou má stále určující význam, na tom se nic nezměnilo. První „P“ určuje všechny ostatní „P“ marketingového mixu a vymezuje jim jejich operační prostor. Je ze všech „P“ to nejdůležitější. Dobrý marketér může za pomoci ostatních „P“ mixu prodat i nekvalitní nebo pro cílovou skupinu nerelevantní výrobek, jistě. Jak se říká „natlačí jim ho“. Může ho PRODAT, ale ne opakovaně PRODÁVAT. Múže výrobek prodat, ale ne budovat pozici značky, kterou výrobek nese. Jak říkala moje babička: „polévka je grunt, maso je špunt.“ Stejně tak „první P“ je grunt a všechna další „P“ jsou špunt. Nutný sice a vrcholně nezbytný, ale stále jenom špunt.

Stejně tak se ovšem zákazník nechce lopotit s otevíráním obalu výrobku či luštěním informací, které jsou na něm uvedeny. Obal je dnes to / samozřejmě spolu s technologií výroby/, co umožňuje ono spotřebitelem požadované „nakupovat kdekoli a kdykoli“, ale také spotřebovávat kdekoli a kdykoli. Správný obal je pro positioning výrobku důležitější než cena a další „P“ marketingového mixu. A nejen to. Pod vlivem spotřebitelského tlaku zdola na ekologickou výrobu, recyklování a společenskou zodpovědnost výrobců dnes dochází k jakési nové revoluci ve vývoji obalů a obalových technik. Stoprocentně kompostovatelné obaly. Vakuové zamražovní. Obaly pro snacking. Odpor k jednorázovým plastovým obalům. Více ergonomické obaly. Více konvenientní obaly a obaly přátelské ke spotřebiteli na všech frontách jejich funkčnosti. I tomuto „P“ je třeba dnes věnovat zvýšenou pozornost, aby nám náhodou vlak s konkurenčními výhodami neodjel ze stanice bez nás.

První a nejvyšší pozornost je však třeba vždy věnovat bez jakékoli diskuse prvnímu „P“ marketingového mixu, výrobku. U něho vše začíná i končí. Představte si jednotlivá „P“ marketingového mixu ne vedle

sebe v přímce, ale sedící na kružnici jménem „marketingový mix“, kde „první P“ je úplně nahoře na kruhu. Všechny cesty vedou do Říma, všechny techniky práce s marketingovým mixem vycházejí z výrobku a vracejí se k němu. Výrobek je to, proč celý marketingový mix existuje, nikoli reklama na sociálních sítích nebo slevové akce nebo jakékoli jiné aktity dnešního „fancy marketingu“. Kdybych byl dnes šéfem marketingu velké potravinářské firmy, trval bych na tom, aby moji marketéři nejprve uměli sami vyrobit jogurt, uvařit polévku nebo udělat majonézu. A teprve potom bych je pustil do dalších komnat marketingu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *