Pryč z korporace – a hurá do svého byznysu

Přesně před 3 lety, v prosinci 2015, jsme byli s rodinou na dovolené u moře v Ras Al Khaimah (jeden ze Spojených Arabských Emirátů, žili jsme tehdy v Dubaji). Seděl jsem večer sám u moře, poslouchal vlny a přemýšlel o životě. Tehdy jsem si napsal do deníku – autentická citace: “ma prace je uspesna, umoznuje mi pohodlny zivot a dost svobody. ale celkove je to ztrata casu a mrhani talentem. takze cokoliv jineho bude mit vetsi vyznam. co ma vyznam? rodina, pohyb, more, ucit se, ochrana prirody, survival / leadership / sailing / freediving”. Tak začala nová cesta, od super-manažera 🙂 v nadnárodní společnosti k vlastnímu online byznysu.

Vlastní byznys má své výhody, např. kancelář na zahradě (v mém případě v džungli)

Vlastní byznys má své výhody, např. kancelář na zahradě (v mém případě v džungli)


Jak úspěšně zvládnout 20 let práce pro velké firmy, pak v nejlepším odejít a začít stavět svůj vlastní online byznys? Musí člověk vždycky přesně vědět, co chce, nebo stačí následovat intuici, případně spoléhat na náhodu? Dnešní článek je má osobní “story”, doufejme, že pro naše TřiŠtíří čtenáře zajímavá.


Nejdříve trocha historie

z mého “korporátního” života, pro kontext. Hlavní je třeba vědět, že jsem se k úspěšné kariéře v nadnárodních společnostech dostal jako slepý k houslím. Vážně! No posuďte sami: při studiích na VŠE v Praze jsem se nudil (a potřeboval nějaké peníze), proto začal pracovat v kasinu jako krupiér. Zdál se to být dobrý nápad – ve dne budu ve škole a v noci v kasinu… Super zkušenost, ale za chvíli mě “továrna na peníze (ovšem ne pro krupiéry)” a non-stop pařba, když jsme nepracovali, omrzela. Shodou okolností tehdy hledala marketingová agentura pracující pro Škoda Auto studenty na polepování auto prodejen samolepkami o olympiádě v Barceloně. Po dvou měsících dobře zaplaceného cestování po ČR mi nabídli part-time job v marketingu. Proč to nezkusit? Z part-time se vyklubaly 4 roky tvrdé, ale strašně zajímavé práce, dělali jsme tehdy Škodovce skoro celý marketingový mix. Jediné dvě součásti ne: produktový marketing a klasickou reklamu. Když už jsem tedy byl v tom marketingu (aniž bych předtím měl jakýkoliv “marketingový” plán), chtěl jsem se naučit všechno, a proto odešel z agentury do tehdejšího Benckiseru, dělat produkt manažera. Prodávat prací prášky a čističe mě moc nechytlo, dal jsem na trh pár výrobků a rychle utekl do jídla, které mě bavilo vždy a baví doteď.

Následovalo úžasných 9 let v Bestfoods-Unileveru, od brand manažera značky Knorr, přes šéfa divize Foodservice, po ředitele divize potravin pro ČR a SR. Úspěšná kariéra v jedné z nejlepších FMCG firem na světě, ale je tady potřeba říct, že jsem nikdy po žádném povyšování netoužil, hlavně mě musela naplňovat moje práce. Což ve vedení firmy přestalo – příliš mnoho příliš dlouhých meetingů. Naštěstí se mi při jedné z pravidelných restrukturalizací podařilo šikovně odejít a udělat si několik měsíců přestávku. K nezaplacení – doporučuji všem. Po krátkém šéfování prodeji na TV Prima (neměli jsme doma tehdy se ženou vůbec televizi!) jsem se dostal k další skvělé příležitosti, řízení Nike pro Čechy a Slovensko. Skvělá značka, dobrá firma, prima lidé. Nike mě po nějaké době poslalo vybudovat kancelář pro Střední Východ do Dubaje, tak jsme se s rodinou sbalili a jeli. Po dvou letech mě chtěli zase přesunovat, nejdříve do Moskvy a pak do centrály v Holandsku. To se nám nelíbilo, chtěli jsme zůstat s ženou v Dubaji a pořádně prozkoumat celou oblast, nasát kulturu. Moc dlouho jsem neváhal a odešel, nejdřív jsem pak chvíli konzultoval jako freelancer pro Tommy Hilfiger a Kantar Retail, nato dostal nabídku od CSM Bakery Solutions řídit jejich byznys v Asii, Africe a Austrálii.

Na začátku není nic, kromě nápadu

Jak vidíte, práce pro velké společnosti mě bavila, a když ne… hurá pryč, dělat něco jiného. Život je příliš krátký na to, abychom ho trávili činností, která nás nenaplňuje (platí z 80%, v každé firmě a pozici je část práce, která je otravná, ale nutná). Poslední rok v CSM mi začalo vrtat hlavou, jaké by bylo začít a postavit svůj vlastní byznys. Přes dvě dekády jsem se úspěšně pohyboval v korporátním světě, takže to už mám odškrtnuto. Nová výzva, super. Ale jaký svůj byznys, jaký produkt, jak přijít na dobrý nápad? Tady vsuvka – protože jsem hyperaktivní a pořád se musím učit něco nového, stal jsem se za posledních několik let instruktorem freedivingu, učitelem Pilates a plavání. Můj život se vždy točil okolo nějakého sportu. Zároveň jsem si neustálým sezením v kanceláři, v autě nebo letadle zničil bederní plotýnky, takže musel začít cvičit jógu, Pilates a různá rehabilitační cvičení.

Mezitím mi můj tehdejší zaměstnavatel nabídl reorganizovat byznys, zrušit svou vlastní pozici a přestěhovat se s rodinou do USA, pracovat v centrále společnosti. Jak už jste si asi stihli všimnout, na podobné nabídky jsem nikdy dobře nereagoval, vždy jsem chtěl být na trhu, tam kde se něco opravdu děje. Byznys jsem zreorganizoval, svou pozici zrušil, ale do Ameriky nešel! Místo toho jsme se přestěhovali s rodinou na Bali a tím vznikl prostor pro můj vlastní projekt.

Nezapomeňme ovšem, že jsem pořád nevěděl, co by ten “můj projekt” měl být… Po pár “strategických workshopech sám se sebou” – dříve naučené mindmap a canvas přístupy se hodily – jsem tedy vymyslel, že “to něco” by mělo být:

  • online (svoboda, dá se dělat odkudkoliv na světě),
  • pro úspěšné manažery, kteří nemají čas (dobře znám na vlastní kůži)
  • a okolo fitness (použít svůj příběh a zároveň oblast, které rozumím a baví mě)
  • tak se později narodil ExFitt – Executive Fitness Program.

Nejdříve jsem si myslel, že se všechno potřebné (tvorba webu, design, online marketing, online prodej, blogging, email marketing…) naučím sám a taky vše budu sám dělat. Haha, jak si asi dovedete představit, tento nápad mě už opustil, přesto vůbec nelituji půl roku stráveného učením. Moc zajímavé a zároveň vím, co a jak mám zadávat, kdo je dobrý dodavatel a kdo mě tahá za nohu.

Pár poučení z mého online start-upu:

  • Z korporace je dobré odejít, když se člověku daří (a ne až když je už úplně vyšťavený, jak to někdy vidíme okolo sebe).
  • Při tvorbě produktu, služby, našeho projektu všechno trvá 2x déle, než byl původní odhad.
  • Pokud o změně uvažujete, měli byste dělat nejen to, pro co máte nadšení, ale taky tomu alespoň trochu rozumíte. Zní to dost samozřejmě, ale nedá mi to nenapsat – když člověk pořád okolo sebe slyší od různých guru věty á la “find your passion!“
  • Rozhodněte se, které ze spousty činností v projektu chcete dělat sami a na co si najmout experty.
  • Pokud tvoříte nějaký obsah (blog, články, videa), tvořte jej opravdu Vy, aby byl autentický.
  • Stanovte si cíle, hlavní “KPIs“ a pravidelně je vyhodnocujte.
  • Mějte vnitřní disciplínu, dejte si do diáře čas na sebe, čas pro projekt, důležité úkoly. Když “nechodíte do práce” najednou se vynoří spousta hloupostí, které je “potřeba“ udělat, nebo které po Vás chtějí rodina a přátele. Pokud tuto disciplínu nemáte, raději choďte pravidelně pracovat do co-working centra, ať Vás pořád něco nerozptyluje.

Určitě ještě nějaká doporučení vzniknou, ale pro tuto chvíli zatím stačí – projekt je na začátku, vypadá slibně, ale jestli a jak rychle bude úspěšný se teprve zjistí.

Snad jsem někomu, kdo tohle čte, dodal odvahu začít něco nového nebo někomu jinému pomohl zůstat tam kde je 🙂. Ať už Vaše cesta bude jakákoliv, důležitě je podle mě hlavně relaxovat a nebrat se moc vážně. Asi jste překvapení, že by snad tato rada byla nejdůležitější? Nemyslím, že bychom měli být pořád vyrelaxovaní, možná by nevedlo k žádným výsledkům. Trochu stresu je určitě potřeba pro lepší výkon. Ale nakonec co se má stát se stane, když bude Váš byznys úspěšný, stanete se pány svého času a možná vyděláte milion(y). Když ne, určitě se něco naučíte. O trhu, o lidech okolo sebe, o sobě. Nové dovednosti, které se Vám budou hodit. Jak říká Dev Patel v Best Exotic Marigold Hotel “Everything will be all right in the end. If it’s not all right, it is not yet the end”.

Napište mi klidně do komentářů Vaše zkušenosti s podobnými životními změnami, nápady nebo samozřejmě i jakékoliv otázky, rád na ně odpovím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *