7 důvodů proč by úspěšní lidé měli mít silné a aktivní svaly jádra

Lidé si obvykle myslí, že silné hluboké svaly trupu, tzv. “core” nebo česky “jádro”, jsou jen pro fitness nadšence nebo kulturisty. Opravdu? Tyto svaly používáme skoro při každém pohybu, fungují jako pružný spoj mezi svaly horní a dolní části těla. Silné jádro usnadňuje každodenní život, umožňuje nám, kteří pořád sedíme (v kanceláři, na schůzi, v autě, v letadle, ve vlaku…) správné držení těla a zmírňují negativní působení častého sezení.

Mluvím tady o souboru svalů, které toto jádro tvoří: bránice, pánevní dno, šikmé svaly břišní, příčný sval břišní a multifudus, vnitřní sval podél páteře, na které přímo navazují další břišní a zádové svaly. Aktivní a silné svaly jádra přinášejí mnoho dalších výhod, podívejme se na ně blíže.

Silné a aktivní svaly jádra

1. Správné držení těla: silné jádro nám společně s pružností těla pomáhají ve správném držení těla v průběhu jakéhokoliv náročného dne. Pokud udržíte svou páteř ve správném, přirozeně zakřiveném postavení, máte výrazně menší riziko bolesti zad, zejména v oblasti bederní páteře.

2. Lepší fungování v běžném životě: skoro všechny běžné činnosti jsou snadnější. Dosáhnout na něco nahoře na poličce, zvednout své děti ze země vysoko do vzduchu aniž by nám křuplo v zádech, naložit vzorky našich firemních výrobků v krabici do kufru auta… Téměř každá aktivita je lehčí a bezpečnější, když umíme aktivovat naše svaly jádra.

3. Zmírnění negativních účinků častého sezení: někde jsem četl, že “sezení je nové kouření”. No, autor tohoto výroku možná trochu přehání. Přesto existuje už dostatek důkazů, že dlouho trvající sezení, zejména s opačně vyklenutou bederní páteří, je velmi nezdravé. Špatná pozice páteře vsedě může vést a velmi často také vede k bolestem v této oblasti těla. Znáte někoho v našem věku, kdo by občas neměl potíže s bederní páteří? Silné jádro nám umožňuje sedět správně, protože udrží přirozené zakřivení páteře – samozřejmě, pokud správně sedíme, používáme dobrou židli a děláme časté přestávky. O sezení jsem mimochodem psal nedávno, pokud jste nečetli, tady je článek: Nebezpečné sezení a jak na to.

4. Snížené riziko zranění: schopnost aktivovat hluboké svaly trupu při jakémkoliv náročnějším pohybu (vzpomeňte nakládání krabice s výrobky, nákupem nebo kočárku do kufru auta…) výrazně snižuje riziko problémů v bederní páteři.

5. Silný trup, silná mysl: nejsem si jistý, zda existují nějaké studie (v dnešní době jsou už studie na všechno), ale myslím, že silný trup spolu s dobrou celkovou fyzickou kondicí nám dodává více energie do života, zvyšuje naše sebevědomí, pevnou vůli a odolnost vůči stresu. To vše samozřejmě potřebujeme pro zvládání každodenních situací v práci i doma.

6. Lepší výkon v našem oblíbeném sportu: jakýkoliv sport si vyberete, jakýkoliv máte rádi – silné a aktivní hluboké svaly jádra přinášejí lepší výkon. Golf, jízda na motorce nebo na kole, tenis, serfování, lyžování…který je ten váš? Silný “core” ztělesňuje dobrý základ pro vytrvalost, stabilitu těla a koordinaci pohybu v kterémkoliv sportu.

7. Vypadat dobře: to nejlepší nakonec 🙂 Se skupinou přátel jsme nedávno diskutovali nevědomé předsudky, které všichni máme, a jejich efekt na společnost. Někdy napíšu víc na toto téma na pracovišti, nicméně výzkum ukazuje, že dobře a zdravě vypadající lidé mají lepší šanci dostat dobrou práci nebo lepší hodnocení. Jasně, není to fér, ale je to tak! Volba je na nás: pivní pupek nebo roleta na břiše?

Jak posílit svaly jádra? Máme několik možností: jóga, pilates, různé cviky zaměřené na svaly jádra.  Můžeme chodit na pravidelné hodiny nebo využít trénink se schopným osobním trenérem. Z mé vlastní zkušenosti je pro rychlý život manažera nebo podnikatele, člověka, který chce vše stihnout, nezbytné, naučit se vlastní 10-15 minutovou sérii cviků. Tu pak může cvičit kdekoliv (v hotelu, doma na koberci před snídaní, v zasedačce po náročném meetingu…), kdykoliv a jen s vahou vlastního těla.

Samozřejmě, potřebujeme i některé další dovednosti, abychom se stali úspěšnými lídry :). Silné svaly jádra a vůbec dobrá fyzická kondice přispívají k vývoji naší kariéry správným směrem. A pokud náhodou ne – pak určitě prospějí našemu zdraví.

Jak pracujete na posílení svalů jádra? Co děláte pro zařazení fyzické aktivity do svého náročného života? Jaký přínos podle vás přináší pravidelné cvičení? Dejte mi vědět v komentářích, prosím, podělte se o své zkušenosti i s ostatními čtenáři naší rostoucí komunity.

 

Tento článek byl Danem poprvé uveřejněn na LinkedIN blogu v angličtině. Dan publikuje pravidelně podobné články a videa se snahou inspirovat úspěšné, ale vytížené lidi, ke zdravějšímu stylu životu na danfrolec.com.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *