Big Data: dobrý sluha nebo zlý pán?

Big data jsou jedním z populárních výrazů, kterými se hemží většina textů a prezentací, komentujících současný byznys a management. Jsou také předmětem zájmu akademických institucí, ty české a slovenské nevyjímaje. Není proto divu, že zajímají i vedení Vysoké školy ekonomické v Praze a Ekonomické univerzity v Bratislavě, které mne v květnu pozvaly, abych s nimi sdílel svůj názor, založený na zkušenostech z mezinárodního managementu.

Svoje zkušenosti jsem shrnul v prezentaci, která je připojena k tomuto stručnému shrnutí na jeho konci.

Můj názor je, že velká data a s nimi propojené sofistikované analýzy nejsou v žádném případě zárukou správného rozhodnutí, natož velkého podnikatelského úspěchu. Na druhou stranou jsou, zejména v kombinaci s umělou inteligencí, cenným pomocníkem. Podle mého hlubokého přesvědčení však konečné rozhodnutí musí zůstat v rukou (a hlavě) zodpovědného manažera (či ještě lépe lídra).

Z pohledu člověka, pohybujícího se řadu let v byznysu, je třeba ještě zmínit, že samotná možnost mít velká data není nijak fascinující. Ba naopak, všichni manažeři jsou trvale zavaleni množstvím čísel. Jejich ambicí proto není mít „větší“ data, ale data (a analýzy) vyznačující se konzistentností, reprezentativitou, mnoho-zdrojovostí, relevancí…a celkovou „chytrostí“. Není proto divu, že se již nesměle objevuje nový „buzzword“ – smart data.

Nejpodstatnější v debatě o datech, jakkoliv velkých, dlouhých či chytrých, je ovšem to, zda naše firmy (a instituce) opravdu činí rozhodnutí opírající se o důvěryhodná fakta a ne o pocity či manipulované fake-news. Žijeme teď v době, které se začíná říkat dost ošklivě „post-faktická“ (post-truth era). Důvěryhodné analýzy jsou proto velmi podstatné a big data v tomto kontextu rozhodně mají své místo.

Kompletní prezentace z 25.5.2018 je ke stažení zde: Big Data VSE Praha May 25 2018 APMH OK.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *