7 tipů jak zvládnout co si usmyslíme aneb dokážeš cokoliv

Kdo by nechtěl dokázat cokoliv? Jak je možné, že někteří lidé dokáží, cokoliv si vymyslí, jiní proplouvají životem bez toho, aniž by něco smysluplného udělali (ale nestresují se s tím) a další skupina si stěžuje na nepřízeň osudu, která zavinila jejich ten či onen neúspěch? Pojďme se dnes podívat na jeden skutečný příklad a pak dát dohromady sedm (proč zrovna sedm? uvidíme…) pravidel, která nám pomohou dokázat, cokoliv si jen usmyslíme.

Dokazes cokoliv

Dokážeš cokoliv

Za svou teď už víc než bych si přál dlouhou kariéru v mezinárodních společnostech se mi podařilo potkat se se spoustou lidí z různých kontinentů a taky absolvovat nespočet tzv. leadership kurzů. Některé byly pro firmu vyhozené peníze, jiné lepší. Jen jeden z nich mi však navždy zůstane v paměti. Unilever LIA. V roce 2001 jsem pracoval ve vedení česko-slovenského Unileveru v Praze, měl na starosti divizi Foodservice. HR rozhodlo, že jsem nadějný, mladý lídr 🙂 a tak jsem se dostal na kurz, který měl v Unileveru po celém světě punc něčeho výjímečného – LIA čili “Leadership into Action”.

Nebyl to obyčejný kurz, to Vám musím rovnou říct. Jen posuďte sami. První modul byla 4-týdenní příprava probíhající při normální práci. Měli jsme přečíst pár určených knih, napsat na web svůj profil a seznámit se virtuálně s ostatními účastníky, 30 pečlivě vybranými manažery z poboček Unileveru celého světa. Pak následoval 2-týdenní program v hotelu na samotě v Massachusetts, 4 týdny přestávka zase doma při normální práci, ale naplněná spoustou úkolů z kurzu a poté finále – další 2 týdny v USA. Už sami vidíte, ne úplně standardní kurz, jak je známe z nabídky různých tréninkových agentur…

To hlavní ale byla náplň! Sebepoznání, týmová práce, překonávání překážek na laně, psaní poezie, příklady leadershipu z praxe… není asi důležité vyjmenovat všechno, co na nás tehdy připravili. Nabitý program, dlouhé dny, ani minuta volna. Nejdůležitější ovšem byly očekávané výsledky: na konci kurzu se od nás požadovali dva reálné projekty. Jeden z nich v menších týmech zaměřený na byznys a druhý všichni dohromady uskutečnit charitativní akci, která obohatí život jiným lidem. Byznys projekt se na konci bude prezentovat členům vedení Unileveru a tým má v případě schválení šanci dostat 100.000 dolarů na realizaci. Charitativní projekt – cokoliv na místě v USA. Jen si představte, při prvním modulu byl každý náš den nabitý k prasknutí různými aktivitami, snad jen u oběda jsme měli možnost se sejít a promluvit o charitativním projektu. Dva týdny byly pryč než se člověk nadál, seděl zpátky ve své kanceláři a měl 4 týdny do finálního modulu na:

  1. svou běžnou práci,
  2. dát dohromady byznys projekt s dalšími 3-4 lidmi rozhozenými po celém světě,
  3. sehnat peníze na charitativní akci,
  4. vymyslet tuto charitativní akci a na dálku (!) ji v USA zorganizovat.

Byl jsem STOPROCENTNĚ přesvědčený, že se všechno absolutně nedá stihnout a že tedy něco musí zákonitě prasknout. Naší lektoři nás ovšem směsí biče a cukru náležitě motivovali. Zajímá Vás jak to dopadlo? Byznys: tým jehož jsem byl členem dal dohromady projekt výměny manažerů mezi firmami a dostal od představenstva Unileveru rozpočet 100.000 dolarů na jeho realizaci. Charita: za 4 týdny jsme sehnali různými krkolomnými aktivitami 74.000 dolarů, pronajali část zoo v Bostonu a zorganizovali den pro děti s velmi vážnými nemocemi, mnohdy smrtelnými, a zároveň pro seniory z několika domovů důchodců v oblasti. Staříky a stařenky vyzvedly dlouhé limuzíny v jejich domovech a přivezli na místo. Prohlídka zoo, klauni, živá kapela, Ben & Jerry zmrzlina, prostě parádní den v zoo. Měli jsme za úkol nejen vše zorganizovat, ale hlavně se každý osobně zúčastnit. Moje role byla bavit děti v kostýmu skunka…:)) Skvělý den, ale to nejúžasnější mělo teprve přijít. Ještě teď mi běhá mráz po zádech, když si vzpomenu, jak za námi na konci dne přišli rodiče asi sedmileté holčičky, která se celý den smála a bavila, moc nám děkovali a řekli (čtenáři přidržte se něčeho), že jejich dcera skoro nikam ven nechodí, batoh, který má na zádech, neustále hlídá všechny její životní funkce a za celých sedm let svého nemocného života se ještě nikdy neusmála! A tady vypadala jako nejšťastnější dítě pod sluncem. Nebo když mi moc milý pán, kterého jsem na vozíků provážel mezi antilopami a žirafami, vyprávěl své příhody z vězení a pak taky moc děkoval, protože ve svých sedmdesáti letech byl POPRVÉ v zoologické zahradě.

Jak vidíte, nejenže jsme všechno zvládli, ale ještě udělali neskutečnou radost pár lidem v Bostonu, kteří jinak veselý život moc nemají. Po návratu z Ameriky domů jsem si na nástěnku napsal heslo: “VŠECHNO JE MOŽNÉ” a vím, že to fakt jde. Samozřejmě náš kurz byl extrémní a krátkodobý příklad, ale velmi působivý.

Dokážeš cokoliv například vylézt v Nepálu na nějakou horu

Dokážeš cokoliv například vylézt v Nepálu na nějakou horu

Jak na to? Jak dokázat cokoliv si usmyslíte?

1. MOTIVACE
Rozmyslete si, co chcete a proč. Rozmyslete si to ještě jednou a jestli doopravdy těmto věcem chcete věnovat svou energii. Můžou to být dlouhodobé cíle (vybudovat vlastní firmu, vydělat milión, jet do Antarktidy, mít šťastnou rodinu…), pak si ty cíle někam napište a vymyslete plán, jak se k nim dostat. Občas se podívejte a popřemýšlejte, co se daří a co ne. Můžou to být také krátkodobé projekty, hlavně když se jich nahromadí několik najednou. Sepište je na kus papíru nebo do Evernotes a naplánujte si svůj čas a zdroje.

2. ENERGIE
Bez vaší vlastní energie nedokážete nic. Jezte zdravě. Cvičte. Sportujte. Dobře spěte. Meditujte. Běžte na masáž. Projděte se po lese. Cokoliv, co právě VÁM přináší energii. Mě například skvěle funguje spát 20 minut po obědě (ne vždy se podaří, ale dá se). Když cítíte, že máte málo energie, na čas zpomalte – když se úplně vyšťavíte, určitě nedokážete moc. Nedávno jsem někde četl, že hospodařit s energií je důležitější než time management.

3. TIME MANAGEMENT (přece jen…)
Jděte spát brzy, netravte svůj drahocenný čas večerním přepínáním programů na televizi. Vstávejte brzy a zacvičte si, naplánujte si den, dobře se najezte, věnujte čas myšlení, koncepcím, důležitým věcem, než vypukne obvyklý chaos dne s častými přerušeními koncentrace. Existuje další kupa návodů, jak hospodařit s časem.

4. ZAPOJTE OSTATNÍ
V práci se obklopte schopnými lidmi, nadchněte je, motivujte a dejte jim svobodu v rámci nějakých pravidel. My všichni lépe pracujeme takto, než když všechno důležité dělá někdo za nás nebo nás pořád kontroluje. Jde to jen, když máte schopné spolupracovníky. Když ne, máte smůlu a budete Váš čas trávit hloupostmi. Když ovšem ano, budete mít čas na věci, které jsou opravdu důležité – pro Vás, pro firmu, pro organizaci, jakýkoliv tým. Zapojte rodinu. Dejte jim vědět, co je pro Vás důležité. Je lepší, když Vás podporují místo otázek, proč pracujete o víkendu… Mimochodem – nepracujte o víkendu moc často 🙂

5. PŘÁTELÉ nebo “PŘÁTELÉ”?
Rozmyslete si, s kým trávíte čas. Navrhuji rozdělit přátele do tří skupin: 
1) jádro: pár lidí, na kterým Vám opravdu záleží, které obohacujete Vy a oni Vás.
 2) dužina: přátelé, s kterými je zábava, máte stejné koníčky, rádi jedete spolu na chatu.
 3) slupka: lidé, kteří se tváří jako Vaši přátelé, ale pořád jen něco chtějí. Setkáváte se ze setrvačnosti, vlastně se Vám na taková setkání často ani moc nechce.
Takže a teď už zbývá jen akce: 
1) Potkávejte se s jádrem. Často. 
2) Potkávejte se jak Vám čas dovolí s dužinou. 
3) Zahoďte slupku.

6. KDYŽ TO NENÍ V RUKÁCH, JE TO V HLAVĚ
Většina blokací, výmluv proč něco nejde, “neřešitelných” problémů, důvodů proč jsem právě dnes nedokončil to, co jsem chtěl…je ve VAŠÍ hlavě. Jen málo problémů nemá řešení. Jen málokdy opravdu nevíme kudy kam. Když se tak stane, požádejte někoho o pomoc. Zamyslete se, kdy se něco naposledy nepodařilo? Zjistěte proč, někam si napište, jaký byl problém a co uděláte příště jinak. Nemá cenu se matlat v minulosti, ani přehnaně řešit budoucnost. Nejlépe uděláme, když jsme “tady a teď”.

7. RODINA
Nejdůležitější nakonec! O rodině už byla řeč. Pokud rodinu nemáte, máte spoustu času! 🙂 Využijte ho produktivně, viz přecházející body. Pokud jako já rodinu máte, věnujte se jí. Nikdo nevrátí léta, kdy děti žijí s Vámi a můžete si užívat společný čas. Nikdo nevrátí zpět, když pořád sedíte v kanceláři, pak se partner s Vámi rozvede, protože neposloucháte, co Vám říká a myslíte jen na práci, úspěch, peníze atd. Samozřejmě je potřeba najít nějakou rovnováhu, ale to se podaří jen tehdy, kdy Vaše plány nejsou jen Vaše, ale celé rodiny. PS: občasná krize je normální, všichni jsme jen lidi.

Tak a teď konec čtení a hurá na plánování všeho, co chceme dokázat! 🙂

Asi se najdou ještě další body, napište mi do komentářů Vaše zkušenosti, jak zvládáte dosáhnout toho, co je důležité pro Vás? Moc rád se něco nového naučím a určitě i ostatní čtenáři.

Krásný den!

2 Replies to “7 tipů jak zvládnout co si usmyslíme aneb dokážeš cokoliv”

  1. Olena

    Dobrý den,
    Velmi děkuji,nejvice za obsahly popis Vaše zkušenosti Unileveru.
    A dekuji za šťastnou „7“.
    Úplně s radosti a úspěšně realizuji to,co Chci,vzdy je to z vnitrnim potěšenim.
    Jen poslechnout sebe občas bývá problem.
    Asy ta samorealizace je v nas založena mozna temi „sedmičkami“
    Život náplněny radosti přeji.

    Odpověď
    • Dan Autor článku

      Dobrý den i Vám Oleno, jsem moc rád, že Vás můj článek zaujal. Autory vždy potěší nějaká pochvala! Ať se Vám daří realizovat všechny plány a sny.

      Odpověď

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *