Co děláte pro udržení svých nejlepších lidí ve firmě?

Nezaměstnanost v České republice je na jedné z nejnižších úrovní v historii (pokud nebereme v úvahu období „plné zaměstnanosti za totáče“;). V Praze nejnovější číslo říká 2,7%. Mí kamarádi, ať už pracují pro velké firmy nebo mají své vlastní, nemohou sehnat vhodné lidi. Na uveřejněné pozice se někdy nepřihlásí ani noha. Zdá se, že karta se obrátila a jsou to zaměstnanci, kteří si vybírají a požadují více. V takové situaci na trhu je super důležité, jak si udržet své nejlepší lidi. Jak daleko je dobré zajít? Dost daleko!

Kdo prodá nejvíce Harley-Davidson motorek v ČR?

Ať už jste podnikatel nebo manažer – bez dobrých spolupracovníků ve firmě nedokážete nic. Nedávno jsem na toto téma slyšel úžasný a inspirativní příběh, o nějž se chci s Vámi, čtenáři našeho blogu www.tristiri.cz, podělit.

“Můžeš dělat, co budeš chtít”

Dan pracoval spoustu let v servisu u Harley-Davidson v Praze. Přišel hned po vyučení, začal jako pomocný mechanik a během pár let servisu šéfoval. Byl velmi spolehlivý a pracovitý, práce ho bavila, motorky jsou jeho život. Protože ovšem chtěl mít všechno perfektní a zakázek bylo spousta, často zůstával až do večera a kontroloval provedenou práci, dokončoval slíbené věci, zapisoval, co se ještě musí udělat, připravoval plán na další den…

A tak po několika letech přišel jednoho dne za Jardou, jedním ze spolumajitelů, a řekl mu: “odcházím”. Proč? Prostě byl tak poctivý a snažil se vše pečlivě dokončit, že kvůli práci nestíhal rodinu a cokoliv dalšího. Rozhodl se proto najít si práci v jiném servisu, který by pro něj nebyl taková “srdcovka” jako motorky. Šéf mu řekl, že rozumí, výpověď bere, ale navrhl dát si spolu za týden kafe a dohodnout další postup, termíny, předání… Uplynul týden, Dan přišel na poradu se stejným závěrem. Odcházím.

A teď pozor – nastává ta úžasná situace, která si zaslouží naší pozornost. Jarda říká: “máme Tě tady moc rádi, jsi jedním z našich nejlepších lidí, pracuješ dobře. Chápu, proč chceš odejít. Ale možná bys měl zkusit něco jiného, než servis. Vyber si, co chceš dělat. Od ředitele firmy až po uklízečku. Vyber si cokoliv, a já Ti slibuju, že ti tu práci dáme”.

Asi si dovedete představit, jak musel Dan koukat! Takový návrh vůbec nečekal (většinu z nás by asi nenapadl). Samozřejmě si potřeboval vzít čas na rozmyšlenou. Za pár dní přišel za Jardou a řekl mu, že často přemýšlel, jaké by bylo motorky prodávat, a že by chtěl zkusit, jak mu prodej půjde. Jarda splnil, co slíbil a Dan se jakoby mávnutím kouzelného proutku přesunul ze servisu na prodejnu.

Letos od jejich rozhovoru uplynulo několik let. Dan mezitím prodal spoustu Harlejů. Pořád patří k nejlepším zaměstnancům. Nedávno oslavil 20 let ve firmě a jako dárek dostal dovolenou pro celou rodinu na Nový Zéland, jeho vysněnou destinaci.

Takže přátelé, shrnutí našeho příběhu je: majitel udělal bezprecedentní krok, aby člověka udržel ve firmě, protože mu věřil. Věřil, že zvládne cokoliv. Navíc, dal jasnou zprávu ostatním – u nás se o vás postaráme, jste členy naší firemní rodiny.

HD Praha – tým jako každý jiný. Nebo ne?

Jak často jsme něco podobného sami vymysleli, když nám odcházel schopný člověk? Samozřejmě pro majitele jsou podobná, řekněme neobvyklá rozhodnutí jednodušší. Věřím ale, že v každé firmě je možné najít správný přístup pro udržení dobrých lidí. Musíme ovšem poslouchat, znát své kolegy, cítit, co je motivuje a jaké mají starosti. Pak jim můžeme věřit a oni zase nám. Určitě nám nepomohou excelové tabulky vyplněné různými “succession plans” na dalších 5 let. Však to znáte, Vy z mezinárodních korporací…

Co myslíte? Co říkáte na dnešní příběh? Co děláte ve Vaši firmě, abyste si udrželi nejlepší lidi? A rovnou taky situaci otočme – jak byste se cítili, kdyby šéf přišel s nabídkou “můžeš dělat, co budeš chtít”? Napište mi do komentářů, moc mě a určitě i ostatní čtenáře naší komunity zajímají Vaše zkušenosti a nápady.

 

PS: tady se můžete zaregistrovat, pak dostanete od nás email vždy, jakmile se na blogu objeví nový článek. Tak vám nic neunikne. Slibuji, že nebudeme posílat žádné otravné reklamy a spamy. Kdykoliv v budoucnu se můžete odhlásit.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *