Co má být cílem byznysu? Růst?

Už se vám taky stalo, že šéf přiletěl z centrály (byznys třídou) a vyprávěl na “mítinku”, jak naším hlavním cílem je dvouciferný růst? A ukazoval ty úžasné grafy s “hokejkou”, které nás měly přesvědčit, že doteď se nám tedy úplně nedařilo, ale odteď už jen porosteme? Taky zároveň nesmíme zapomenout snižovat náklady, zlepšovat spolupráci, zvyšovat podíl na trhu, inovativně myslet… Pak zase odletěl a vy jste zůstali sami a vymýšleli, co s tím? Co jste si mysleli – byli jste nadšení do další práce nebo jste se spíše cítili jak Alenka v říši divů?

V naší době, kdy se většina firem žene za růstem za každou cenu, se nedá ubránit myšlence, jestli tenhle přístup už není překonaný, jestli přece jen neexistuje nějaká jiná “mrkev”, za kterou bychom měli běžet. Po mnoha letech práce pro různé velké nadnárodní firmy bych teď chtěl úplně jasně vyjádřit svůj názor (ještěže máme ten blog, kde si můžeme psát, co chceme…): “růst jako cíl podnikání firmy je úplný nesmysl”. Ale co tedy? O tom je dnešní článek na našem blogu www.tristiri.cz

growthgraph

Jasně, růst je prima. Když byznys roste, všichni mají dobrou náladu, firmě se daří, šéfové i zaměstnanci jsou spokojeni, občas přiletí i nějaký ten bonus. Jak růst vzniká, odkud se bere, co ho podporuje a co naopak brzdí? Vzpomeňte si (kdo si ještě pamatuje…) na období po sametové revoluci, kdy k nám do Čech přicházely zahraniční firmy, vznikaly firmy české, všechno se rozvíjelo, lidé měli více peněz, které mohli utratit za více věcí a růst přicházel jaksi automaticky, sám od sebe. Sám od sebe! To je přesně ono. Růst nemá být cílem firmy, má být výsledkem, jakýmsi vedlejším produktem, něčím, co přichází samo od sebe, nikoliv vysněnou metou.

Příliš mnoho manažerů a majitelů řeší, kolik porosteme tento měsíc a kolik v příštím čtvrtletí, jaký růst máme plánovat na příští rok a na dalších pět – však to znáte! Trochu mi tenhle způsob myšlení připomíná plánovanou ekonomiku socialistických pětiletek. Nakonec všechno bylo jinak… Určitě je dobré mít nějakou představu, kam by se naše podnikání mělo ubírat a samozřejmě si rozmyslet, kolik asi budeme mít tržeb a příjmů, kolik nás bude stát tyto tržby dosáhnout a tím vědět, kolik prostředků můžeme například utratit za marketing. Ale hlavním cílem nesmí být tato čísla, ta musí být až výsledkem naší vynaložené energie, naší práce.

Co je tedy oním důležitým cílem?

Podle mě se snažit co nejlépe porozumět našim zákazníkům, pak jim nabídnout, co chtějí nebo potřebují a snažit se náš výrobek nebo službu neustále vylepšovat. Tahle věta zní dost samozřejmě, ale ruku na srdce – kolik firem takto opravdu uvažuje? Taky je superdůležité dělat něco, co nám dává smysl a baví nás. Samozřejmě v případě start-upu, malé firmy je jednodušší takové situace dosáhnout.

Myslím, že i u velkých firem se dá podobně přemýšlet. Vezměme si příklad ze společnosti, pro kterou teď pracuji. Dost často jsme sice také v zajetí “mantry plánování růstu”, ne vždy to funguje. Přesto se dá najít dobrý příklad: dali jsme si za cíl vytvořit nejlepší průmyslově vyrobený donut (česky asi “americká kobliha”?) v Evropě. Pustili se do vývoje, výběru ingrediencí, testování, ochutnávání – těžká práce – pak návrh a stavba výrobní linky, další testování, dolaďování, atd. Výsledkem je skvělá kobliha a podívejme se – taky růst! Víc a víc zákazníků je s výrobkem spokojeno, víc a víc obchodních řetězců objednává, takže výrobních linek, které produkují 50.000 koblih za hodinu už máme několik. Cílem nebyl růst, ten je pouze výsledkem. Cílem bylo vytvořit skvělý výrobek, který se bude dobře prodávat.

csmdonuts

“Donuty” vyrobené CSM Bakery Solutions na veletrhu v Dubaji

Stejná nebo ještě větší kravina než plánování růstu je určovat si cíle na zvyšování ceny firemních akcií. Haha, už asi víte, kam mířím – cena akcií závisí v dnešní době na tolika různých faktorech, některé z nich můžeme ovlivnit: podíl na trhu, prodej výrobků, profit, úspěšná akvizice… a některé zase vůbec ne: kdo vyhraje volby v Americe, jak se vyspí manažeři velkých fondů, hurikán se přitočí na plantáže a zničí úrodu, počítače provádějící mikrotrading se splaší, bankéři chtějí víc zbohatnout a dávají hypotéky každému, kdo si řekne… Podle mě je cena akcie křišťálová koule a zase jen výsledkem – výsledkem úspěchu našich aktivit nebo taky událostí, které nemáme možnost ovlivnit. Takže se vracíme zpátky k myšlence: vytvořme skvělý výrobek a dobře ho prodávejme. Růst se dostaví a cena akcie možná taky.

Spokojenost jako cíl

Musím říct, že mám čím dál větší respekt k firmám, které si za jeden ze svých hlavních cílů daly spokojenost svých zaměstnanců. Nemyslím tím teď všem dobře známe jakobymanažery, kteří sice říkají, jak jsou pro ně lidé důležití, ale nakonec je zajímá jen jejich kariéra, plat a bonus. Nebo CEO, který stále mluví o “values” a zároveň je sám nerespektuje a jde si jen za svým cílem ve správnou chvíli prodat opce a koupit další dům na Floridě nebo novou loď. Myslím firmy, které opravdu každý den přemýšlejí, jak motivovat své lidi, jak vytvořit co nejlepší místo k práci, a věří, že takový přístup přinese větší kreativitu, nasazení, věrnost firmě a nakonec také lepší výsledky. Nevím jestli existují nějaké statistiky nebo studie, ale už jen na příkladech firem jako je Google vidíme, že to funguje! Nebo si vezměte český Avast – vznikl v garáži od nuly, ale jeho dva zakladatelé nikdy neberou spokojenost svých lidí jako něco samozřejmého a snaží se vymyslet, co ještě by je motivovalo. Například jejich nové kanceláře – odpočívárny v síti nebo skvělá kantýna úplně zadarmo. Tady se můžete podívat: iDNES: Fotografie z nové kanceláře Avastu. Držím jim palce, ať se daří!

Trávíme tolik času v práci, že hlavním cílem přece nemůže být růst. Možná jsem trochu naivní, ale věřím, že pokud v naší firmě vytvoříme komunitu, místo, kam naši lidé rádi chodí, na které jsou hrdí, kam někdy přivedou na návštěvu i své partnery, partnerky a děti, pak se 2 nám bude dařit a nakonec i nějaký ten růst se přihodí. Pokud máme skvělý výrobek. Pokud ne, nic nám nepomůže…

Jaká je situace ve vaší firmě? Ženete se za dvouciferným růstem a všechno ostatní jde stranou nebo taky přemýšlíte, jak vlastně ten růst dosáhnout? Napište mi do komentářů, rád si vaše názory a zkušenosti přečtu.

PS: tady se můžete zaregistrovat, pak dostanete od nás email vždy, jakmile se na blogu objeví nový článek. Tak vám nic neunikne. Slibuji, že nebudeme posílat žádné otravné reklamy a spamy. Kdykoliv v budoucnu se můžete odhlásit

PPS: pokud se vám článek líbil, pošlete jej svým známým, kamarádům – emailem nebo sdílejte na Facebooku. Budeme moc rádi, čím víc lidí si naše texty přečte, tím líp!

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *